Sunday, July 13, 2008

Cabaran kompromi Jun 2010

Semua pihak harus menghormati keputusan peralihan kuasa yang dicapai antara Abdullah Ahmad Badawi (kanan) dan Najib Tun Razak.
AKHIRNYA satu kompromi politik dicapai apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pelan peralihan kuasa yang bermula 10 Julai lalu dan mencapai tempoh matang pada Jun 2010.

Memang bukan mudah bagi orang yang sedang berkuasa menyerahkan kekuasaannya kepada orang lain. Di negara lain, proses seperti ini jarang berlaku. Kalau berlaku pun ia sering diiringi dengan kekacauan awam dan pertumpahan darah.

Tanyalah diri sendiri - pemimpin peringkat pusat, negeri, bahagian dan cawangan - sanggupkah mereka terutama yang baru memegang kepimpinan melepaskan jawatan?

Kompromi yang dimuktamadkan pada 10 Julai itu, setelah awalnya datang daripada cadangan UMNO Johor mendapat sokongan Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO dan disambut optimis oleh kepimpinan akar umbi.

Abdullah yang juga Presiden UMNO telah memuktamadkan keputusannya dan mengumumkan timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai orang yang akan menggantikannya. Najib juga dinamakan sebagai gandingannya untuk mempertahankan jawatan pada pemilihan parti Disember ini.

Keputusan itu yang kemudiannya diumumkan pada Majlis Taklimat Khas Tertutup dengan pemimpin UMNO bahagian dan pemimpin Wanita, Pemuda dan Puteri mendapat tepukan gemuruh, tanda sokongan padu terhadap pelan peralihan berkenaan.

Peralihan kuasa itu sebenarnya pun sudah bermula dengan Najib diberi banyak tugasan oleh Perdana Menteri termasuk mewakilinya pada majlis-majlis antarabangsa serta mempengerusikan pelbagai jawatankuasa peringkat Kabinet.

Paling penting, kompromi ini diperakui oleh Najib yang menyatakan rasa 'amat terharu dan bertuah' apabila Abdullah memberi kepercayaan kepadanya untuk meneruskan kepimpinan negara.

Desakan umum yang mahukan Perdana Menteri menyerahkan kekuasaan telahpun ditunaikan. Tempoh dua tahun atau 23 bulan bukanlah terlalu lama. Keputusan telah dibuat secara musyawarah dalam MT dan ia harus dihormati.

Seperti dinyatakan oleh Ahli MT, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo, apa yang penting sekarang ialah proses peralihan kuasa itu telah pun diumumkan dan dipersetujui pula oleh Timbalan Perdana Menteri.

"Tidak ada faedahnya untuk kita harapkan proses peralihan itu dilakukan secara tergesa-gesa memandangkan kedua-dua pemimpin telah menyatakan persetujuan mereka," kata Mohamad Khir yang melepaskan jawatan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor setelah negeri itu jatuh ke tangan pembangkang.

Lantas kejayaan pelan peralihan kuasa itu tentunya tidak akan hanya bergantung kepada dua tokoh utamanya - Abdullah dan Najib - tetapi juga para pemimpin UMNO di pelbagai peringkat.
SibukPemimpin memainkan peranan utama sama ada untuk kemajuan ataupun kehancuran negara dan bangsa. Jika baik pemimpin, sejahteralah negara. Jika jahat pemimpin, meranalah negara. Kenyataan ini tentunya sukar diragukan.

Janganlah nanti para pemimpin dilihat lebih sibuk mengurus diri sendiri daripada mengurus hal rakyat - tanggungjawab yang sepatutnya dipikul dan dilaksanakan - dengan tak sudah-sudah bertengkar dan berpolemik. Atau lebih buruk, seperti di era kekuasaan feudalisme dengan pemimpin lebih kemaruk menuntut khidmat daripada rakyat.

Mengkritik adalah satu hal yang sihat, sama sihatnya dengan reaksi terhadap kritikan itu. Tetapi menjadi tidak sihat apabila yang mengkritik dan dikritik menghadapinya dengan sikap mahu saling menjatuhkan. Seperti tidak ada yang baik langsung daripada pemimpin yang tidak disukai.
Justeru, kompromi itu sepatutnya menjadi 'kuasa' menghentikan, kalau tidak pun meredakan kekalutan yang berlaku selepas UMNO dan Barisan Nasional (BN) dilanda tsunami politik pada Pilihan Raya Umum ke-12.

Ke depan, selewat-lewatnya pada tahnn 2013, BN akan diuji lagi dalam pentas pilihan raya umum yang dijangka menyaksikan saingan lebih sengit dan getir berbanding pilihan raya terdahulu.

Tahun 2013 penting kerana kepimpinan UMNO serta beberapa parti komponen BN yang berwajah baru akan menghadapi pembangkang yang telah berumah di Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor selain lima penggal bertapak di Kelantan.

Jika kepimpinan Abdullah dikatakan menjadi antara punca kekalahan BN dalam pilihan raya lalu, tentunya tidaklah terlalu bermasalah untuk menawan kembali kelima-lima negeri pada pilihan raya akan datang.

Jika diukur, tempoh dua tahun memanglah bukan waktu yang panjang untuk Najib mengemudi bahtera ke 'medan perang' 2013. Persiapan sebenarnya telah bermula sekarang. Tidak keterlaluan disebut, melalui pengumuman itu Najib secara tidak langsung telah dipersiapkan untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 sejak 10 Julai lalu.

Dan tempoh dua tahun peralihan kuasa ini merupakan waktu penting buat Najib untuk mengali ilmu dan menimba pengalaman mengurus pentadbiran negara dan parti yang semakin kompleks dan terbuka.

Dalam hal ini, UMNO Johor yang sering bersuara lantang mengenai pelan peralihan mencadangkan supaya sebahagian kuasa Perdana Menteri mula dipindahkan kepada Najib secara berperingkat-peringkat.

"Ia adalah suatu kemestian," kata Ketua Penerangannya, Dr. Mohd. Puad Zarkashi sambil menegaskan ia supaya ahli UMNO dan rakyat memahami serta yakin bahawa kuasa sedang beralih kepada Najib.

Kebimbangan soal penyerahan kuasa itu sebenarnya telah dinyatakan secara jelas oleh Abdullah yang merasakan Najib juga perlu diberi masa untuk mengambil alih kepimpinan.

"Saya fikir adalah penting proses penyerahan itu perlu mengambil sedikit masa. Dalam masa ini juga saya akan memberi peluang kepada Datuk Seri Najib untuk menghadiri forum-forum, mesyuarat yang lazimnya saya hadir mewakili kerajaan" kata Perdana Menteri.

Selain itu, komitmen pelan peralihan lain yang ditegaskan oleh Perdana Menteri ialah Najib akan diberi peluang untuk berinteraksi dengan pemimpin-pemimpin negara lain.

TandingDalam tempoh pelan peralihan itu, antara cabaran yang bakal dilalui oleh Najib tentunya serangan demi serangan untuk menjatuhkan kredibilitinya sebagai bakal Perdana Menteri. Kecaman atau tohmahan serta fitnah akan terus dilempar untuk membentuk pendapat umum bahawa pilihan Abdullah adalah silap.

Pembangkang khususnya akan memfokuskan serangan kepada Najib yang tujuan utamanya untuk menggagalkan pelan peralihan. Mereka tahu bakal berdepan kesukaran jika pelan peralihan itu berjaya dan Najib pula mengemudi jentera pilihan raya ke-13.

Satu lagi keputusan penting yang dicapai oleh MT UMNO ialah membenarkan pertandingan untuk jawatan tertinggi yang sebelum ini terpaksa ditangguhkan bagi menghadapi pilihan raya.
Setakat ini, hanya Ketua UMNO Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang berhajat untuk bertanding jawatan Presiden.
Siapakah gandingannya untuk bertarung menentang regu Abdullah-Najib ini?.

Tokoh utama yang disebut-sebut dan layak untuk digandingkan ialah Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Namun, selepas pelan peralihan diumumkan, mungkinkah Muhyiddin akan turut 'menyertai' kompromi ini?

Ini kerana Muhyiddin dengan kemampuan dan kepakarannya sebagai seorang ahli politik senior mempunyai pilihan iaitu memegang jawatan yang dikosongkan oleh Najib pada tahun 2010.
Untuk itu, pada pemilihan kali ini, Muhyiddin hanya perlu memastikan menang jawatan Naib Presiden dan seboleh mungkin memperoleh undi terbanyak. Dan selepas itu, beliau hanya perlu menunggu dengan tenang peralihan kuasa Jun 2010 direalisasikan.

Sekali lagi, ini memerlukan kompromi antara Najib dan Muhyiddin. Bagi pemerhati politik, gandingan ini dilihat mantap untuk terus membawa negara ke mercu kegemilangan.

Pilihan ini dilihat lebih menjamin kedudukan Muhyiddin daripada bergandingan dengan Tengku Razaleigh atau dengan kata lain, cuba melawan arus pelan peralihan yang telah diputuskan oleh MT.

Kompromi Jun 2010 tentu sahaja akan dilihat sebagai satu langkah bijaksana, jika nantinya ia menjadi kenyataan. Untuk melaksanakannya pula, ia memerlukan hati dan budi yang mulia di kalangan para pemimpin itu sendiri.

Semua pihak perlu jujur dan tahu diri dalam melaksanakan pelan peralihan. Perpaduan dan keakraban di kalangan pemimpin dan ahli UMNO adalah modal kuat bagi memastikan ia terlaksana. Percakaran sesama sendiri yang bertujuan untuk saling menghancurkan, perlu dihentikan. Apa guna mempunyai parti tetapi tiada kuasa.

Seorang pemimpin juga sifatnya seperti seorang pahlawan yang perlu banyak melakukan pengorbanan. Berkorban jiwa dan raga. Yang diberikan bukan hanya harta, tetapi juga nyawa.
Pahlawan yang disanjung adalah orang yang boleh menunjukkan tauladan. Bagaimanapun, teladan sahaja tidak cukup untuk menjadi pahlawan.

Pemimpin perlu berpandangan jauh dan mampu bersepakat untuk melaksanakan langkah-langkah demi masa depan bangsa dan negara yang lebih baik. Inilah yang kini ditagih oleh negara dan bangsa ini.

Memang, ada kalanya tindakan yang pada awalnya menimbulkan kontroversi dan cemuhan, tetapi berpantang undur selagi ia berlandaskan niat yang tulus ikhlas.

Rencana Utusan Malaysia 12/07/08

Cuepacs sambut baik peralihan kuasa
12 Julai - Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyambut baik pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang menetapkan tarikh peralihan kuasa kepada timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2010. Presidennya, Omar Osman berkata, langkah itu sudah semestinya memberi gambaran jelas kepada semua kakitangan awam siapa yang akan menerajui kepimpinan negara selepas Abdullah. "Dalam hubungan ini, Cuepacs bukan hendak berpolitik, tetapi sebagai kesatuan sekerja kita juga hendak tahu siapa yang akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri selepas Pak Lah," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau sebelum itu menutup seminar integriti dalam perkhidmatan awam dan keselamatan di tempat kerja anjuran bersama Cuepacs Bahagian Negeri Sembilan dan Kesatuan Pekerja-Pekerja PKNNS.

Omar berkata, Cuepacs sentiasa memberi sokongan padu kepada kepimpinan kerajaan.
Mengenai langkah kerajaan Negeri Sembilan menetapkan agar semua ketua jabatan turun padang dan bertemu rakyat bagi memberi penjelasan mengenai dasar kerajaan, beliau berkata, ia sesuatu yang patut diikuti oleh negeri lain.

Katanya, Cuepacs mencadangkan semua kerajaan negeri mengikuti langkah kerajaan Negeri Sembilan itu kerana ketua jabatan lebih arif memberi penjelasan mengenai dasar kerajaan dan isu semasa.

- Bernama (Utusan Malaysia 12/07/08)

No comments: