Tuesday, February 19, 2008

Bakal pemimpin mesti amanah bela bangsa

DEMOKRASI di negara ini sudah lama diamalkan dan kini ia menjangkau lebih setengah abad pencapaian kegemilangannya yang menjadi contoh bagi negara barat dan timur. Ia berjaya melonjakkan kecemerlangan dalam setiap proses pilihan raya umum.

Dalam konteks ini, pilihan raya menjadi kayu pengukur kematangan sesebuah demokrasi. Bahkan, ada negara yang masih diwarnai kegagalan demi kegagalan mencari kata pemuafakatan tanpa berlaku sebarang penyelewengan dan salah laku.

Syukur, kita berjaya mengadakan pilihan raya secara demokratik lalu memenuhi piawaian antarabangsa, lunas demokrasi serta prinsip keadilan dan kedaulatan undang-undang menjadi pedoman pemimpin kita.

Yang nyata, kepemimpinan kita telus dan ikhlas mencari permuafakatan dan kesinambungan pemimpin mentadbir negara, rekod kita bersih lagi telus dalam soal pemilihan kepemimpinan negara. Malah, kepemimpinan negara sewajarnya terdiri daripada orang yang ikhlas, telus, lagi penuh integriti.

Kepemimpinan bukan mainan manusia untuk dicuba dan dijadikan gelanggang bermain dengan masa hadapan anak bangsa semata-mata dorongan hawa nafsu dan rasa dendam kesumat! Ia satu perjuangan menegakkan martabat bangsa dan menjulang ketamadunan bangsa. Ia memerlukan rekod kecemerlangan yang bukan sekadar retorik bermusim.

Kepemimpinan menuntut kewibawaan diri seseorang, ketrampilan komunikasi, jati diri seseorang yang berpijak di bumi nyata, sekali gus seseorang yang mampu membawa perubahan minda, fizikal sambil menghayati serta menterjemah semangat dan roh perjuangan lama dan masa hadapan Barisan Nasional. Idealisme perjuangan bangsa dan negara sewajarnya menjadi asas serta kriteria utama pemilihan seseorang calon. Ia adalah pejuang bangsa dan pembela negara yang tulen bukan calon bermusim!

Justeru, Pilihan Raya Umum ke-12 ini menjadi titik pertemuan kita dan harapan terakhir kita melonjakkan maruah bangsa dan memartabatkan serta menjulang tamadun Melayu sebagai bangsa mulia serta berdaya saing.

Kita mesti guna pilihan raya ini untuk melonjakkan maruah kita pada persada antarabangsa dengan segala kecemerlangan dan keinsafan. Ia memerlukan perjuangan dan pengorbanan luar biasa daripada orang yang bukan saja kuat minda serta tegas kekuatan dalaman, bahkan berpandangan jauh.

Bahkan Misi Nasional kita sebagai pedoman hidup dalam sebuah negara berdaulat perlu dilangsungkan dan diperkasakan dengan penuh semangat, manakala jalan ke arah Wawasan 2020 mesti dilonjakkan pencapaiannya. Kita perlu selesaikan cabaran kita sebagai negara bermaruah dengan pengisian bermakna berdasarkan prinsip asas Islam Hadhari dan cabaran Wawasan 2020.

Namun, jika kita alpa dan lalai terhadap tuntutan Misi Nasional dan Wawasan 2020, maka selagi itu, kita akan mencari alasan dangkal kenapa kita masih ketinggalan jauh daripada tamadun berjaya, walaupun peluang terbentang luas untuk kita memacu kejayaan demi kejayaan

Justeru, saya menyeru dan menyarankan pimpin kita yang bakal dipilih menerajui negara dan membela bangsa mestilah terdiri bukan saja jujur dan ikhlas, bahkan berintegriti lagi amanah serta bijak bestari.

Mereka perlu mempunyai sikap dan sifat akauntabiliti dan tahap integriti yang tinggi jauh daripada sifat dan amalan keji seperti korup, mementingkan diri lagi tidak rela membela maruah dan martabat bangsa.

PROF MADYA MOHAMAD MD YUSOFF, Pusat Pengajian Komunikasi USM, Pulau Pinang.

No comments: