Sunday, March 23, 2008

Dengar isi hati ahli akar umbi - Mukhriz

22 Mac 2008 - Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, sudah tiba masanya pucuk pimpinan UMNO mendengar suara ahli di peringkat akar umbi, termasuk dalam soal pemilihan presiden parti itu.
Mukhriz yang sebelum ini, mencetuskan kontroversi apabila mengutus surat kepada Perdana Menteri supaya meletakkan jawatan, berkata, ahli akar umbi UMNO perlu diberi kebebasan untuk menyuarakan kehendak mereka dan bukannya mengikut arahan pihak atasan semata-mata.
Sambil merujuk kepada tindakan Tengku Razaleigh Hamzah untuk bertanding jawatan Presiden UMNO sebagai hak bekas Menteri Kewangan itu, beliau berkata, semua ahli UMNO wajar membuat pilihan masing-masing bagi menentukan hala tuju parti berkenaan.
"Saya tidak semestinya setuju dengan pendirian beliau (Tengku Razaleigh) tetapi saya menghormati hak dan keputusannya itu kerana kita mengamalkan demokrasi dalam parti kita.
"Saya kira ini satu perkara baik sekiranya kita diberikan pilihan, jadi mereka dapat menyatakan atau menyuarakan pilihan sendiri dan bukannya (mengikut) arahan dari atas," katanya kepada pemberita di Wisma UMNO Jerlun di sini hari ini.
Beliau diminta mengulas langkah Tengku Razaleigh yang juga Ahli Parlimen Gua Musang untuk bertanding jawatan Presiden UMNO pada perhimpunan agung parti akan datang.
Tindakan Tengku Razaleigh itu bagaimanapun, dikecam oleh pemimpin-pemimpin UMNO dengan menyifatkannya sebagai satu usaha 'menangguk di air keruh'.
Mukhriz berkata, politik zaman sekarang bukan lagi era di mana arahan boleh diturunkan dari peringkat atas dengan memperlekehkan suara dan kuasa ahli di peringkat yang paling bawah.
Kini, katanya, telah tiba masanya untuk pucuk kepimpinan parti benar-benar mendengar suara ahli bermula dari cawangan sehingga ke bahagian dan seterusnya ke perhimpunan agung UMNO.

No comments: