Sunday, March 23, 2008

Wakil rakyat 'lompat' parti adalah pengkhianat

22 Mac 2008 - Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan tindakan segelintir wakil rakyat Barisan Nasional (BN) yang 'melompat' ke parti lawan sebagai pengkhianat.
Timbalan Perdana Menteri menegaskan, pihaknya bagaimanapun belum mengenal pasti mana-mana wakil rakyat BN terutama di Sabah atau Sarawak yang bertindak 'melompat' parti selepas menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu.
''Mana-mana wakil rakyat yang bertanding dengan menggunakan tiket BN dan kemudian melompat ke parti lain, itu perbuatan yang mengkhianati BN," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan wang ihsan kepada 480 mangsa banjir di Dewan Konvensyen Sultan Haji Ahmad Shah di sini hari ini.
Beliau mengulas khabar angin bahawa Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan perbincangan dengan beberapa wakil rakyat BN di Sabah dan Sarawak yang dikatakan berminat untuk berpaling tadah.
Tindakan itu dikatakan dilakukan bagi mendapatkan majoriti yang lebih besar untuk menggulingkan BN dan menubuhkan kerajaan baru.
Berikutan itu, wakil-wakil rakyat daripada Parti Bersatu Sabah (PBS) menjelaskan mereka tidak ditawarkan oleh PKR untuk 'melompat' menyertai parti pembangkang.
Najib yang juga Timbalan Pengerusi BN mengingatkan wakil-wakil rakyat parti itu bahawa faktor kemenangan mereka dalam pilihan raya lalu kerana bertanding dengan menggunakan tiket BN.
Tegas beliau, tindakan 'melompat' ke parti lawan itu bukan sahaja mengecewakan BN, malah rakyat yang memilih mereka.
''Kita memilih mereka untuk bertanding menggunakan tiket BN kerana yakin dengan ketaatan mereka terhadap parti selama ini," jelasnya.

No comments: